literatury pięknej

Skąd bierze się niechęć młodych ludzi do literatury pięknej?

2015-02-25

Jeśli zdecydujemy się na zadanie uczniom pytania o to, dlaczego nie interesują się literaturą piękną, z pewnością dowiemy się od nich przede wszystkim tego, że jest bez porównania nudniejsza niż gry komputerowe i programy telewizyjne. W czasie bardziej wnikliwej analizy problemu odkryjemy jednak, że przyczyny problemu są zdecydowanie bardziej złożone.


Co z kulturą czytania?

Pierwsze błędy prowadzące do niechęci do literatury pięknej pojawiają się już na samym początku edukacji szkolnej i, przynajmniej częściowo, można tłumaczyć je wskazując na niedociągnięcia programu nauczania. O pierwszych klas szkoły podstawowej dzieci mają do czynienia z książkami, bardzo często okazuje się jednak, że niewiele z niego wynika. Od uczniów wymaga się czytania książek, gdy jednak zaczynamy mówić o ich interpretacji, sprawa zaczyna się komplikować. Wielu nauczycieli oczekuje wniosków zawartych w konspektach, nie daje jednak uczniom szans na ich wyciąganie. W szkole często nie uczy się ani interpretowania dzieł literackich, ani samodzielnego myślenia. Trudno zatem dziwić się, że i sama literatura piękna najczęściej jest postrzegana jako mało interesująca.


Problemy z dostępnością

Mówienie o problemach z dostępnością literatury pięknej w czasach, w których możemy mieć każdy produkt, o którym zamarzymy, wydaje się dużym nadużyciem. Okazuje się jednak, że mamy do czynienia z przekonaniem, które kryje w sobie wiele prawdy. Książki znajdują się w sprzedaży, gdy jednak nie są promowane wśród młodych osób, trudno je dostrzec. Przegrywają rywalizację tak z firmami, jak i z grami komputerowymi. Być może wiele osób zafascynowałoby się nimi, nie ma na to jednak szans nie zdając sobie sprawy z tego, z jak różnorodną literaturą można mieć do czynienia.